Covid-19 au Canada | Covid-19 in Canada

HomeCovid-19 au Canada | Covid-19 in Canada

Analyse géospatiale du Covid-19 | Geospatial analysis of Covid-19

Nous sommes en train de reconcevoir notre site web. Nous nous excusons pour l'interruption des produits analytiques pour le moment.

We are re-designing our website. We apologize for the interruption of the analytical products at the moment.

Cette page présente une analyse géospatiale de la propagation du COVID-19 au Canada, en portant une attention particulière au Québec.

Toutes les données sont extraites de l’Agence de santé publique du Canada.

Cliquez sur un diagramme pour obtenir l’image complète. Vous avez l’autorisation de réutiliser nos images (CC-BY-SA-4.0).

On this page you can find some geospatial analysis on the situation of Covid-19 in Canada and more specifically in Quebec.

All data is retrieved from public website of the Public Health Agency of Canada, the Health Ministry of Quebec, Energy and Natural resources Ministry of Quebec and Statistics Canada.

Click on an image to get the full image. You can reuse our images (CC-BY-SA-4.0).

Version française

Dernière mise à jour le 13 juin 2020, 13:00
English version below

Graphiques et cartes pour un aperçu rapide

Le diagramme ci-dessus montre le nombre absolu de cas confirmés par région du Québec. Il s’agit de la visualisation la plus courante sur Internet concernant le virus. Cependant, le nombre absolu de cas n’est pas la mesure la plus efficace pour comprendre la propagation du virus: les régions les plus peuplées présentent certainement un nombre plus élevé de cas confirmés. De plus, les chiffres dépendent du nombre de dépistages effectués et des personnes testées.

Le diagramme ci-dessus montre le nombre de cas confirmés, standardisé selon le nombre d’habitants par région du Québec. Montrer le nombre de cas confirmés pour 100 000 habitants donne une meilleure estimation de la répartition réelle des cas. Cependant, les chiffres peuvent être trompeurs, car le nombre de cas confirmés dépend toujours du nombre de tests disponibles.

Le diagramme ci-dessus montre le nombre de nouveaux cas confirmés par jour à rapport de la population, pour chaque région du Québec depuis l'épidémie est enregistrée à la province. De nouveaux cas pourraient donner une meilleure image pour évaluer les dernières évolutions.

La teinte de bleu de chaque graphique indique les quantiles des cas totaux: le plus foncé indique le premier quantile, jusqu’aux plus pâles qui indique le quatrième quantile. La ligne pointillée rouge représente la tendance pour chaque région.

Le diagramme ci-dessus montre le nombre de décès par jour, pour chaque région du Québec depuis les numéros des personnes décédées sont disponibles.

La teinte de gris de chaque graphique indique les quantiles des cas totaux : le plus foncé indique le premier quantile, jusqu’aux plus pâles qui indique le quatrième quantile. La ligne pointillée rouge représente la tendance pour chaque région.

Analyses plus détaillées

Le diagramme ci-dessus montre l'analyse du taux d'augmentation quotidien du nombre cumulatif de cas confirmés pour les trois régions avec le plus grand nombre de cas confirmés à l'heure actuelle.

Le texte montre le taux d’augmentation depuis hier pour ces trois régions. La flèche indique la tendance de ce taux de variation. Une flèche vers le haut indique une hausse du taux d’augmentation dans les trois derniers jours. Une flèche vers le bas indique une baisse du taux d’augmentation, ce qui signifie que le nombre de cas est toujours à la hausse, mais l’augmentation ce produit moins rapidement.

Le diagramme ci-dessus montre le taux d’augmentation quotidienne du nombre de cas confirmés par région, dans les sept derniers jours.

Les chiffres sont calculés comme des moyennes glissantes sur 7 jours pour égaliser les valeurs extrêmes (par exemple, en raison d'un retard dans la déclaration des cas).

La région ayant connu la plus forte augmentation du nombre de cas confirmés en une journée depuis le début du diagramme est indiquée par l'expression "la plus forte globalement". "Le plus élevé récemment" indique la région qui a connu la plus grande augmentation du nombre de cas confirmés depuis hier.

Le diagramme ci-dessus montre l'évolution cumulative du nombre de cas confirmés en pourcentage par jour pour chaque région du Québec au cours des sept derniers jours.

La carte ci-dessus reflète le nombre de cas, le taux d’augmentation et la tendance du taux d’augmentation.

Les différentes teintes de bleus montrent le nombre de cas confirmés par rapport à la population pour chaque région du Québec. Le découpage des classes suit l'algorithme de Jenks. Les chiffres de population pour les régions sont les dernières estimations de population disponibles (2019) par l'Institut de la Statistique du Québec.

Le pourcentage indiqué correspond au taux d’augmentation des cas nouvellement confirmés depuis hier. La flèche indique une tendance de ce changement depuis avant-hier : une flèche vers le haut indique une hausse du taux d’augmentation, alors qu’une flèche vers le bas indique une baisse du taux d’augmentation.

Le diagramme à bandes ci-dessus montre une comparaison entre le nombre de cas confirmé par groupe d’âges et le nombre d’habitants du Québec par groupe d’âge. La surreprésentation (en rouge) indique que certains groupes d’âges sont plus touchés par le virus, alors que la sous-représentation (en bleu) indique les groupes d’âge moins touchés par le virus. Le pourcentage est une mesure de l’étendue de cette sous- et sur- représentation.

La répartition par âge de la population totale est la dernière estimation disponible (2019) de l'Institut statistique du Québec.

Le graphique à bandes ci-dessus montre la répartition des personnes décédées à cause de Covid-19 par groupe d'âge par rapport à la répartition globale de la mortalité par âge pour la population totale du Québec.

L'axe des x montre dans quelle mesure le Covid-19 affecte un groupe d'âge. Par exemple, +50% signifie que ce groupe d'âge présente 1,5 fois plus de décès que l'année dernière. Comme le taux global de mortalité tient compte de nombreuses autres causes de décès, alors que le nombre de décès ne représente que les cas de Covid-19, les chiffres sont susceptibles de sous-estimer le nombre réel de décès par groupe d'âge.

Le taux de mortalité utilisé est celui de 2019, fournie par Statistique Canada.

Diagramme à venir. Voir la version anglaise pour l'instant.

Diagramme à venir. Voir la version anglaise pour l'instant.

Le diagramme ci-dessus montre une combinaison d’indicateurs de l’évolution du Covid-19 au Québec et offre une comparaison avec la situation dans les dix pays les plus affectés (mesuré par le nombre de décès par 100000 habitants). Notez que les cité-états sont exclus de cette analyse et que les données utilisées dans la table datent de la journée précédente selon la disponibilité des données dans chaque pays.

Le diagramme ci-dessus montre le nombre des nouveaux tests effectués pour 100000 habitants par rapport au taux de nouveau cas confirmé par test depuis le début de l’épidémie. Cette analyse tient en compte le nombre d’habitants au Québec et au Canada pour comparer les mesures de dépistage. La proportion de nouveaux cas confirmés (l’axe des ordonnées) vous donne une mesure de « l’efficacité » du dépistage. Idéalement, il serait souhaité que la proportion de cas confirmé par test soit faible (un point situé dans le coin inférieur droit).

Certains experts de l'OMS et de l'Université Harvard suggèrent qu’il serait souhaité d’avoir moins de 10% de cas confirmés tout en testant plus de 150 personnes pour 100 000 habitants pour pouvoir "rouvrir" un pays en toute confiance (New York Times, 17 avril 2020, en anglais).

English version

Last updated on June 13, 2020 at 1 p.m.
Version française ci-dessus

Quick overview maps & graphs

The graph above shows the absolute number of cases per region in Quebec. This is the most commonly found visualization on the internet about Covid-19 and is, hence, included here as well. However, it does not explain much: regions with more people almost certainly show higher numbers of confirmed cases; further, the number of confirmed cases is dependent on how many tests are performed and who is getting tested.

The text box shows the total number of cases for all of Quebec and compares it to the country with the most similar value worldwide.

The graph above shows the number of confirmed cases relative to the number of people living in each region of Quebec. It gives a sense of the actual spread of cases between the regions. However, the numbers might still be deceiving as the number of confirmed cases is still dependent on how many people are tested and who is getting tested.

The text box shows the average and median value for all of Quebec and compares it to the most similar country internationally.

The graph above shows the number of new confirmed cases per day relative to the population for each region in Quebec.

The might give a better picture of the latest evolution than absolute numbers.

The above graph shows the number of new deceased persons per day in all Quebec regions.

Although it is difficult to determine whether a death can be attributed to Covid-19, numbers of deceased persons might be the best indicator to evaluate the situation of the outbreak.

Declining, ideally zero, cases would indicate that the outbreak is contained.

More detailed analyses

The graph above shows the cumulative daily rate of increase in confirmed cases for the three regions with the highest number of confirmed cases at the moment.

The text shows the rate of change since yesterday for these three regions. The arrow shows the trend in this rate of change since the last week.

All values shown are 7-day rolling averages to even out extreme cases (e.g. due to backlog in reporting).

The graph above shows the daily rate of change for each region of Quebec for the last 7 days.

All values are 7-day rolling averages to even out extreme values (e.g. due to backlog in reporting of cases).

The text box, further highlights the most extreme cases over the last seven days and as of yesterday.

The graph above shows the cumulative rate of change over the last 7 days for all regions in Quebec.

All values are 7-day rolling averages to even out extreme values.

In the map above you see the number of confirmed cases relative to the population number for each region in Quebec as a color hue.

The class breaks follow the Jenks algorithm. The population numbers for the regions are the latest available population estimates (2019) by the Statistical Institute in Quebec.

The numbers shown is the rate of change of newly confirmed cases since yesterday. The arrow indicates a trend of this change since the day before yesterday.

The bar graph above shows the distribution of confirmed cases by age group compared to the age distribution of all persons in Quebec.

Age groups that are more affected are represented in red; the percentage shows how much more they are affected relative to their share in the total population.

The age distribution of the total population is the last available estimate (2019) by the Statistical Institut of Quebec.

The bar graph above shows the distribution of deceased persons caused by Covid-19 by age group relative to the overall mortality distribution by age for the total population in Quebec last year.

The x-axis shows how much Covid-19 affects an age group. E.g. +50% means that this age group shows 1.5 times more deaths than last year. As the overall mortality rate takes into account many other different causes of death, while the numbers of deceased only represent Covid-19 cases, the numbers are likely to understate the actual numbers of deaths per age group.

The mortality distribution is of 2019 provided by Statistics Canada.

The above graph tries to combine useful available indicators on the Covid-19 situation in Quebec and offers a comparison table with the ten most affected countries (ordered by deceased per 100,000 persons).

Note, that city states are excluded from the table and that table data lags one day behind due to different time of data availability.

The graph above shows the number of new performed tests per 100,000 inhabitants in comparison to the percentage of new found confirmed cases  per new performed tests since the outbreak began. Taking into account the population numbers allows you to compare the number of performed tests between Quebec and Canada (on the x-axis). The proportion of new confirmed cases (on the y-axis) gives you an measure for the 'effectiveness' of testing. Ideally, you would like to see many new tests happening with low proportions of confirmed cases, i.e. a data point in the lower right corner of the graph. Some experts from the WHO and Harvard suggest you would like to see less than 10% of confirmed cases while testing more than 150 persons per 100,000 inhabitants to "reopen" a country safely (New York Times, April 17, 2020).

The above graphs shows the evolution of confirmed cases per day relative to the population for each region in Quebec.

The above graph shows the number of new confirmed cases relative to the population of each of Quebec's regions.

This is an experimental graph as it also shows a hypothetical threshold value of  50 new cases per 100,000 persons per week. This threshold is used in Germany at the moment as a measure to determine when a region has to apply stricter distancing rules after cautiously opening the economy earlier this months. As the Government of Quebec announced a while ago that they (among many other things) look (also) at Germany how they apply measures in this crisis, we applied this method to the regions of Quebec to see on which days the number of confirmed cases in the regions would meet the measure (green) or would surpass it (red). Of course, this is only an experimental graph, as Quebec's government applies a different methods to judge when to allow easing the restrictions or not.

Dernière mise à jour le 13 juin 2020, 13h30
[English version below]

Graphiques et cartes pour un aperçu rapide

Le diagramme ci-dessus montre le nombre de nouveaux cas confirmés par jour à rapport de la population, pour chaque arrondissement/ville liée d'Île de Montréal depuis les données sont disponibles. De nouveaux cas pourraient donner une meilleure image pour évaluer les dernières évolutions.

La teinte de bleu de chaque graphique indique les quantiles des cas totaux: le plus foncé indique le premier quantile, jusqu’aux plus pâles qui indique le quatrième quantile. La ligne pointillée rouge représente la tendance pour chaque région.

La carte indique le nombre de cas confirmés par arrondissement (et par ville liée sur l'île de Montréal) par rapport au nombre de personnes qui y vivent (pour 100 000 habitants). Cela donne un meilleur apperçu que les chiffres absolus, car il y aura plus de cas dans les arrondissements où vivent plus de personnes.

Comment les chiffres s'intègrent dans le tableau général: Au 10 juin, la ville de New York durement touchée comptait 2 516 cas confirmés pour 100 000 habitants (New York Times, en anglais). Au cours d'une saison de grippe normale, on compte entre 3 000 et 11 000 cas confirmés pour 100 000 habitants dans le monde (voir les faits sur la grippe du CDC). La différence importante entre le Covid-19 et la grippe est qu'il n'y a pas encore de vaccin qui existe pour proteger contre une infection du Covid-19.

Le graphique ci-dessus montre la répartition par âge des cas confirmés ainsi que des personnes décédées depuis que les chiffres sont publiés sur l'épidémie à Montréal.

Diagramme à venir. Voir la version anglais la-bas.

Le diagramme ci-dessus montre le nombre de nouveaux décédés par jour à rapport de la population, pour chaque arrondissement/ville liée d'Île de Montréal depuis les données sont disponibles. De nouveaux décédes pourraient donner une meilleure image pour évaluer les dernières évolutions.

La teinte de bleu de chaque graphique indique les quantiles des cas totaux: le plus foncé indique le premier quantile, jusqu’aux plus pâles qui indique le quatrième quantile.

Analyses détaillées

Le carte ci-dessus indique le nombre de cas du Covid-19 confirmés pour 100 000 habitants à Montréal. Les chiffres pour chaque arrondissment indique le taux d'augmentation par rapport au jour précédent. Les flèches correspondent à ce dernier chiffre en illustrant la tendance de ce taux (soit une augmentation ou dimunition).

Les chiffres montrent le doublement du temps de traitement des cas confirmés en jours (en moyenne mobile sur 3 jours). Des chiffres plus bas signifient une croissance rapide. Des chiffres plus élevés indiquent une croissance plus lente, et donc indique un "aplatissement de la courbe". Les chiffres ne sont affichés que pour les arrondissements disposannt de suffisamment de données pour les calculer.

Le diagramme ci-dessus montre l'évolution des nouveaux cas confirmés à Montréal.

Il montre l'augmentation brute depuis hier, une moyenne glissante sur trois jours et sept jours ainsi que la ligne de tendance des trois valeurs.

L'encadré montre l'évolution en pourcentage. Il montre également la proportion de personnes décédées par rapport aux cas confirmés.

L'OMS indique que le taux de mortalité du Covid-19 est de 3 à 4 % des cas confirmés dans le monde (OMS, 17 mars 2020) ; elle précise en outre que le taux de mortalité réel sera probablement beaucoup plus faible, car tous les cas ne sont pas détectés pour le moment.

English version

Last updated on June 13, 2020, 1:30 p.m.
[version française ci-dessus]

Quick overview maps & graphs

The graph above shows the number of new confirmed cases per day relative to the population for each borough and neighbouring municipalities on the island of Montreal.

The might give a better picture of the latest evolution than absolute numbers.

The map shows the number of confirmed cases per borough (and neighbouring municipality on the Island of Montreal) relative to the number of persons living there (per 100,000 inhabitants). This gives a better overview than the absolute numbers, as there will be more cases in boroughs where more persons live.

How the numbers fit into the larger picture: As of June 10, hard-hit New York City had 2,516 confirmed cases per 100,000 inhabitants (New York Times). During a regular flu season there are between 3,000 to 11,000 confirmed cases per 100,000 inhabitants worldwide (see CDC flu facts). The difference to the flu is that there is no vaccine yet to safeguard people from an infection.

The graph above shows the age distribution of confirmed cases as well as deceased persons since the numbers are published about the outbreak in Montreal.

The above graph shows the number of new deceased persons per day in all boroughs and neighbouring municipalities of Montreal.

Although it is difficult to determine whether a death can be attributed to Covid-19, numbers of deceased persons might be the best indicator to evaluate the situation of the outbreak.

Declining, ideally zero, cases would indicate that the outbreak is contained.

The graph above shows the cumulative confirmed cases of the five most affected boroughs of Montreal today since the numbers for the outbreak are published.

Note, that the absolute count of confirmed cases does not tell you much, as it is dependent on how many persons live in a borough and how many and who is tested for the virus.

In detail analysis

In the map above you see the number of confirmed cases relative to the population number for each borough and municipality on the Island of Montreal as a color hue.

The class breaks follow the Jenks algorithm. The population numbers for the regions are the latest available population numbers (2019) by the City of Montreal.

The numbers shown is the rate of change of newly confirmed cases since yesterday. The arrow indicates a trend of this change since the day before yesterday.

The map above shows relative confirmed cases to the population numbers in each borough and municipality on the Island of Montreal as colour hues. The numbers indicate the doubling time for confirmed cases in days (3-day moving average). Lower figures mean are more rapid growth. Higher figures indicate slower growth, thus indicating a "flattening of the curve".

Figures are only displayed if there is sufficient data to calculate them. The class breaks for the colour hues use the Jenks algorithm.

The above graph shows the development of new confirmed cases in Montreal.

It shows the raw increase since yesterday, a three day and seven day rolling average as well as the trend line of the three values.

The text box shows the development in percent. It also shows the proportion of deceased persons to confirmed cases.

The WHO states the mortality rate of Covid-19 as 3-4% of confirmed cases worldwide (WHO, March 17, 2020); it further states that the true mortality rate is likely to be much lower as not all cases are detected at the moment.

Dernière mise à jour le 13 juin 2020, 13h00
[English version below]

Graphiques et cartes pour un aperçu rapide

Le diagramme ci-dessus montre le nombre absolu de cas par province/territoire du Canada. Il s’agit de la visualisation la plus courante sur Internet concernant de la Covid-19. Cependant, le nombre absolu de cas n’est pas la mesure la plus efficace pour comprendre la propagation du virus: les provinces les plus peuplées présentent certainement un nombre plus élevé de cas confirmés. De plus, le nombre de cas dépend du nombre de tests disponibles et de la stratégie de dépistage (par exemple, si seules les personnes malades sont testées ou si seuls les travailleurs de la santé). Il n'est donc pas vraiment possible de comparer les chiffres entre les provinces et territoires.

Le diagramme ci-dessus montre le nombre de cas confirmés, standardisé selon le nombre d’habitants par province/territoire du Canada. Montrer le nombre de cas confirmés pour 100 000 habitants donne une meilleure idée de la répartition réelle des cas. Cependant, les chiffres peuvent être trompeurs, car le nombre de cas confirmés dépend toujours du nombre de tests disponibles.

Le diagramme ci-dessus montre l'évolution des nouveaux cas confirmés à rapport de la population pour chaque province/territoire pour chaque jour depuis que l'épidémie a été enregistrée au Canada. Cela vous donne peut-être une meilleure idée de la situation que le nombre total de cas, car il mesure l'augmentation des cas.

Le diagramme ci-dessus montre l'évolution des nouveaux décédés à rapport de la population pour chaque province/territoire pour chaque jour depuis que l'épidémie a été enregistrée au Canada. Cela vous donne peut-être une meilleure idée de la situation que le nombre total de décés, car il mesure l'augmentation des décés.

Analyses plus détailées

Le diagramme ci-dessus montre l'analyse du taux d'augmentation quotidien du nombre cumulatif de cas confirmés pour les trois provinces/territoires avec le plus grand nombre de cas confirmés à l'heure actuelle.
Le texte montre le taux d’augmentation depuis hier pour ces trois régions. La flèche indique la tendance de ce taux de variation. Une flèche vers le haut indique une hausse du taux d’augmentation dans les trois derniers jours, ce qui correspond à une augmentation rapide du nombre de cas. Une flèche vers le bas indique une baisse du taux d’augmentation, ce qui signifie que le nombre de cas est toujours à la hausse, mais l’augmentation ce produit moins rapidement.

Le diagramme ci-dessus montre le taux d’augmentation du nombre de cas confirmés par province/territoire, dans les sept derniers jours. La région ayant connu la plus forte augmentation du nombre de cas confirmés en une journée depuis le début du diagramme est indiquée par l'expression "la plus forte globalement". "Le plus élevé récemment" indique la région qui a connu la plus grande augmentation du nombre de cas confirmés depuis hier. Toutes les valeurs sont des moyennes glissantes sur 7 jours afin d'égaliser les événements uniques (par exemple, un arriéré de cas à signaler).

Le diagramme ci-dessus montre l'évolution cumulative du nombre de cas confirmés en pourcentage par jour pour chaque région du Québec au cours des sept derniers jours.

English version

Last updated on June 13, 2020, 1:00 p.m.
[Version française ci-dessus]

Quick overview graphs and maps

The graph above shows the absolute number of cases per province/territory in Canada. This is the most commonly found visualization on the internet about Covid-19 and is, hence, included here as well. However, it does not explain much: provinces with more people almost certainly show higher numbers of confirmed cases; further, the number of confirmed cases is dependent on how many tests are performed and who is getting tested.

The graph also shows the total number of confirmed cases for all of Canada and compares this number to the country world-wide with the most similar number in cases.

The graph above shows the number of confirmed cases relative to the population of the province/territory in Canada. Showing the number of confirmed cases per 100,000 population gives a better idea of the actual distribution of cases. However, the numbers can still be misleading because the number of confirmed cases always depends on the number of tests available and who is tested.

The text box shows the mean and median value for Canada as a whole and compares it to the country with the most similar mean value internationally.

The graph above shows the evolution of new confirmed cases for each province/ territory relative to its population for each day since the outbreak was recorded in Canada. This may give you a better idea of the situation than the total number of cases because it measures the increase in cases.

The graph above shows the evolution of new deceased persons by Covid-19 for each province/territory relative to its population for each day since the outbreak was recorded in Canada. This may give you a better idea of the situation than the total number of deceased because it measures the increase in deceased persons.

More detailed analyses

The graph above displays the evolution of the daily rate of change in cumulative numbers of confirmed cases for the three provinces/territories with the highest number of confirmed cases to date. The text box displays that rate of increase over the last 24 hours for the three indicated provinces/territories. The arrow indicates the trend of this rate of change. An arrow pointing up indicates an increase in the daily rate in the last three days, which corresponds to a rapid increase in the number of cases. Conversely, an arrow points downward indicates a drop in the daily increase rate, signifying that while the number of cases is still increasing, it is taking place at a much slower rate.

The graph above displays the daily rate of change in the number of confirmed cases per province/territory for the last 7 days. The province/territory known for having the largest number of confirmed cases in one day (in the last seven days) is indicated by the label "The Highest Overall". "The Highest Recently" label indicates the region with the highest rate of increase in confirmed cases since yesterday.

All values are 7-day rolling average values to even out possible extremes (e.g. due to a backlog of reporting of cases).

The graph above displays the cumulative evolution of the number of confirmed cases as a percentage per day for each province/territory in Canada over the course of the last seven days.

Mise à jour : Depuis lundi, la ville de Montréal a commencé à publier des données. En ce moment, nous créons des diagrammes pour Montréal. À terme, vous aurez tous les mêmes graphiques et cartes pour chaque entité géographique.

Pour plus d'informations, veuillez nous contacter à l'adresse gicsupport@mcgill.ca

Pour plus d'informations sur les sources de données, voir

Pour des graphiques interactifs, consultez le site web de nos collègues :

  • covidqc.com (Prof. Serpa de la Faculté de Gestion de McGill)
  • Platial Science (Prof. McKenzie de la Dept. de Géographie de McGill)

Status update: Since Monday the City of Montreal has started publishing data. At the moment, we are creating graphs for Montreal. In the end, you will have all the same graphs and maps for each geographic entity.

For more information, please contact us at gicsupport@mcgill.ca.

For more information on the data sources, see

For interactive graphs see our colleagues' websites:

image
https://gic.geog.mcgill.ca/wp-content/themes/maple/
https://gic.geog.mcgill.ca/
#ffffff
style1
paged
Loading posts...
/var/www/html/
#
on
none
loading
#
Sort Gallery
on
yes
yes
off
on
off

Scroll Up